Voor iedereen die een bedrijf start, is het een verplichting om zijn/haar onderneming in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hiermee zorg je ervoor dat de overheid zo goed zicht kan houden op alle actieve ondernemingen in Nederland en ook voor dat anderen weten met wie ze zaken doen. Dat vind je zelf ook prettig als je straks voor andere bedrijven of met andere bedrijven gaat werken. Je wilt namelijk niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Hoe schrijf je je onderneming in bij de KvK?

Als starter kies je er waarschijnlijk voor om als zzp’er of freelancer van start te gaan met je bedrijf. Dat betekent dat je wettelijk gezien een eenmanszaak hebt. Kies je voor een andere rechtsvorm, zoals BV of NV, dan moet je eerst naar de notaris voor je de inschrijving bij de KvK kunt regelen. Het inschrijven van je eenmanszaak is in principe een fluitje van een cent: je hoeft enkel de volgende stappen te doorlopen.

  1. Online inschrijven KvK
  2. Afspraak maken bij het KvK-kantoor
  3. Definitief inschrijven bij de KvK

Benieuwd naar alle voor- en nadelen van deze rechtsvormen? Lees dan hier de blog!