Leestijd: 3 minuten

Bedrijf of ZZP: inschrijven bij de KvK

Je hebt de knoop doorgehakt: je gaat je eigen bedrijf starten! Je kunt natuurlijk niet wachten om van je onderneming een groot succes te maken. Maar voordat je kunt beginnen, moet je eerst een aantal zaken regelen. Het inschrijven van je onderneming bij de Kamer van Koophandel (KvK) is daar één van.  In deze blog leer je meer over hoe je als bedrijf of ZZP kan inschrijven bij de KVK.

Waarom inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK)? 

Iedereen die een bedrijf start, is verplicht de onderneming in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Niet alleen omdat de overheid zo goed zicht kan houden op alle actieve ondernemingen in Nederland, maar ook zodat anderen weten met wie ze zaken doen. Dat vind je zelf ook prettig als je straks voor andere bedrijven of met andere bedrijven gaat werken. Je wilt namelijk niet voor onaangename verrassingen komen te staan.  

Hoe schrijf je je onderneming in bij de KvK? 

Als starter kies je er waarschijnlijk voor om als zzp’er of freelancer van start te gaan met je bedrijf. Dat betekent dat je wettelijk gezien een eenmanszaak hebt. Kies je voor een andere rechtsvorm, zoals BV of NV, dan moet je eerst naar de notaris voor je de inschrijving bij de KvK kunt regelen. Het inschrijven van je eenmanszaak is in principe een fluitje van een cent: je hoeft enkel de volgende stappen te doorlopen. 

  1. Online inschrijven KvK

Nadat je een goede bedrijfsnaam bedacht hebt, ga je naar de website van de Kamer van Koophandel om je online in te schrijven. Daar moet je inloggen met je DigiD, dus zorg dat je je inloggegevens bij de hand hebt. Zodra je ingelogd bent, kun je beginnen met het invullen van de formulieren voor jouw inschrijving. Neem hier even de tijd voor en vul het formulier zo concreet mogelijk in. Dat bespaart je namelijk tijd als je later bij het KvK-regiokantoor bent. Weet je bij een bepaalde vraag niet wat je moet antwoorden? Maak daar dan voor jezelf een notitie van: je kunt al je vragen nog stellen aan de medewerker die jouw inschrijving definitief maakt.  

  1. Afspraak maken bij het KvK-kantoor

Zodra je het formulier helemaal ingevuld hebt, kun je jouw antwoorden nog een keer controleren vóór je het verstuurt. Daarna kun je een afspraak maken bij een regiokantoor van de KvK bij jou in de buurt. Let erop dat je de afspraak zo snel mogelijk maakt. Je bedrijf moet namelijk uiterlijk één week nadat je start met ondernemen ingeschreven zijn!  

  1. Definitief inschrijven bij de KvK

Vervolgens ga je voor een definitieve inschrijving van jouw eenmanszaak naar het regiokantoor van de KvK waar jij hebt afgesproken. Wanneer je naar het KvK-kantoor gaat, moet je jouw legitimatiebewijs meenemen. De medewerker van de KvK controleert dit en bekijkt of je aan alle voorwaarden voldoet. Jullie lopen ook het formulier nog even samen door en eventuele onduidelijkheden bespreken jullie samen. Je ondertekent jouw inschrijving en dan is het officieel: je bent ondernemer!  

Handig om te weten 

Het inschrijven van jouw onderneming bij de Kamer van Koophandel (KvK) kost je eenmalig 50 euro. Daarnaast betaal je ook 15 euro voor een papieren uittreksel. Dit heb je zeker in de opstartfase wel nodig. Wil je gegevens van een andere onderneming in het Handelsregister digitaal inzien, dan betaal je daar ook een klein bedrag voor. Hoe hoog deze kosten zijn, is afhankelijk van het bedrijf en de gegevens die je wilt ontvangen.