Leestijd: 3 minuten

Reviews op je website, op LinkedIn, op je socials, waarom zou je? In deze blog lees je waarom je reviews op je site moet zetten.
Omdat social proof een goede manier is om te laten zien hoe jij je onderscheidt van je concurrenten.

Je kan wel zelf allemaal toffe dingen over je eigen onderneming vertellen (ik ben goed, ik ben snel, ik lever een goede prijs-/kwaliteitverhouding). Maar hoe fijn is het als je klanten dat ook nog eens bewijzen met hun reviews? 

Eerlijke recensies kun je vervolgens ook nog op andere plekken inzetten.
Hoe je ze vraagt, waar je ze kunt plaatsen en waar je op moet letten heb ik allemaal voor je in deze blog gezet.

 

Wat is een review precies?

Een “review” is een klantbeoordeling, in gewoon Nederlands. Het heet ook wel eens een testimonial, een recensie of een gebruikerservaring. Maakt niet uit hoe je het noemt, het is allemaal hetzelfde.

Het gaat erom dat jouw klant vertelt hoe hij jouw bedrijf ervaren heeft. Een review kan gaan om een specifieke dienst of product, maar kan ook gaan om je bedrijf als geheel. 

Tip: Maak je gebruik van speciale software, zoals Webwinkelkeur, let dan goed op of een review is voor je bedrijf of voor een specifiek product.

 

Reviews als doorslaggevende factor

Stel, iemand zoekt specifieke schoenen. Jouw webwinkel verkoopt ze, maar die van een concurrent ook. De prijs is nagenoeg hetzelfde, maar op jouw site staan 3 reviews van mensen die zeggen dat je snel leverde. Op de site van je concurrent staan 2 reviews dat de levering pas na 5 dagen binnen was. Welke site denk je dat de bestelling binnenhaalt?

Zodra mensen geld moeten uitgeven gaan ze twijfelen. Tenzij ze een bedrijf of webwinkel al goed kennen zullen ze meestal beren op de weg zien. “Wat als…” 

Tip: Als jij twijfels kunt wegnemen, onder andere door bewijs te leveren dat je doet wat je belooft, dan zullen klanten eerder voor jou kiezen.

 

Hoe vraag je klanten om een beoordeling?

Hoe meer beoordelingen, hoe beter. Dit geeft namelijk ook aan hoe populair jouw product of bedrijf is. Ben je dienstverlener, dan hoef je nou ook weer niet te overdrijven met 100 reviews in een carrousel op je site, maar vooral voor webshops kun je er niet genoeg hebben. 

Liefst nog met een cijfer erbij. “Onze klanten geven ons gemiddeld een 9,6” staat toch wel heel mooi. 

Niet overdrijven! Een 10 gelooft niemand. Alleen maar positief gepraat ook niet. Er mag best een randje aan zitten. Slechte reviews verwijderen mag trouwens niet. Daarover straks meer.

 

Hoe je klanten overhaalt om een review te plaatsen?

Voor een webwinkel is bestaande software gebruiken het eenvoudigst. Klanten ontvangen bijvoorbeeld een paar dagen na aankoop automatisch een mail. 

Wees je wel bewust van het feit dat het soms even duurt voordat iemand iets gebruikt. Ik kreeg een keer na 2 dagen de vraag hoe mijn thermometer beviel. En de Blokker vroeg of ik een review wilde schrijven over een pakje batterijen dat ik kocht. Dat soort vragen vind ik dus een beetje overdreven. Daar zal ik niet snel een review over schrijven.

Maar een fijn bedrijf of een goed product kunnen altijd wel op een review rekenen als het me niet te veel tijd kost, ik eerlijk mijn mening mag geven en ze er ook echt iets mee doen.

Van een dienstverlener kreeg ik laatst een email met een formulier met 3 vragen. Was zo gepiept en ze waren er erg blij mee. 

 

Waar je reviews kunt plaatsen

Uiteraard kun je reviews op je eigen site zetten. Of gebruik er een speciale site voor zoals Trustpilot. 

Je kunt ook vragen om een Google review, om een aanbeveling op LinkedIn of om een quote die je op je socials mag delen. 

 

Waar moet je op letten

Let op auteursrecht! Een review die iemand achterlaat op Kiyoh, mag jij niet zomaar knippen en op je Insta plakken. Er zit auteursrecht op een review.
Wil jij een review op een ander platform plaatsen? Dan moet je de schrijver eerst om toestemming vragen. Een screenshot zonder naam of de review overtypen mag ook niet. 

Pas ook op met het delen van persoonsgegevens, zoals een voornaam, achternaam, emailadres, bedrijfsnaam en foto van je klant. Het staat mooi, maar je moet wel aan ze doorgeven als je dit gaat plaatsen van de AVG.

Negatieve reviews, bijvoorbeeld op Thuisbezorgd, mag je niet verwijderen. Tenzij je kunt aantonen dat het een nepreview was, bijvoorbeeld door een concurrent geschreven.
Krijg je een negatieve review? Het beste is om er snel, vriendelijk en met een beetje humor op te reageren. En er iets mee te doen, natuurlijk.

Je hebt informatieplicht om op je webshop te zetten hoe je omgaat met reviews en je hebt een inspanningsplicht om nepreviews te voorkomen (je mag bijvoorbeeld vrienden en familie niet vragen om een review te schrijven). Daarin moet je bijvoorbeeld ook aangeven hoe je tot een score bent gekomen.

Je moet een “sponsored” label bij een review zetten als je iemand hebt betaald of korting hebt gegeven voor een review.

 

Gewoon vragen dus

Je ziet het, reviews zijn handig, belangrijk en helemaal niet zo eng. Wie weet leer je er wat van! Dus heb jij een product, dienst of bedrijf waar jij trots op bent? Vraag anderen dan vooral om hun ervaring. Succes!