Leestijd: 3 minuten

Een vraag van een deelnemer aan het Support Plan laatst, tijdens onze brainstormsessie:
Hoe onderscheid je je van je concurrenten?

Goede vraag. Hij wil een onderneming starten in een sector waar vrij veel concurrentie is. Hij heeft wel een studie afgerond op dit vakgebied, maar heeft daar niet geleerd wat hem nou onderscheidend maakt en wat er uniek is aan zijn werk. Hoe hij een onderneming moet starten en zichzelf moet verkopen heeft hij al helemaal niet geleerd. Alleen hoe hij dat vak moet uitoefenen.

Daarnaast heeft hij beperkte vrijheid wat zijn werk betreft. Hij heeft nog niet echt een eigen stijl ontwikkeld en bovendien moet hij de wensen van de klant doorvoeren. Daardoor is het moeilijk om te laten zien hoe hij zich onderscheidt in zijn werk.

 

Er zijn meer factoren voor een fijne samenwerking

Ik vertelde hem het volgende:
Dit klinkt misschien gek, maar hoe goed je bent in je werk is voor ongeveer 50% belangrijk. Oké, misschien voor meer, maar het is niet de enige reden dat mensen graag met je willen werken.

Je kunt nóg zo goed zijn in je werk, maar er zijn meer factoren die meespelen voor een prettige samenwerking en terugkerende klanten.

  • Dat jij je afspraken nakomt,
  • Dat je op tijd je werk inlevert,
  • Dat je openstaat voor feedback,
  • Dat je snel reageert op vragen,
  • Dat je positief ingesteld bent,
  • Dat je het oprecht leuk vindt wat je doet.

Een negatieve persoonlijkheid waarmee het niet prettig is om samen te werken, die kan nog zo goed zijn, maar dan zoekt je klant waarschijnlijk liever een vervanger. Dat betekent niet dat je altijd ja en amen moet zeggen, of een soort glitterstuiterbal moet zijn, maar bedenk wel of je prettig bent om mee samen te werken. Vooral als je steeds klanten kwijtraakt 😉 

 

Een eigen stijl ontwikkelen

Naast een prettige samenwerking wil je natuurlijk goed werk leveren.
Sowieso moet je een eigen stijl ontwikkelen. Iets waar mensen enthousiast van worden, wat zij ook willen. En dat heeft tijd nodig. Dat is helemaal niet erg.

In het begin kun je rustig allerlei soorten opdrachten aannemen, zodat jij ook een beetje kunt spelen en oefenen. Andere ondernemers, coaches en goedbedoelende vrienden gaan misschien roepen dat je een niche moet. Dus dat je maar voor een beperkte groep mensen een beperkt aanbod moet hebben. Nee hoor, dat hoeft helemaal niet.

Neem lekker de tijd om te ontdekken wat je leuk vindt om te doen en om te maken. Die niche die komt wel.

 

Bouw aan een portfolio

Heb je eenmaal een eigen stijl waar je blij van wordt? Maak die dan bekend aan de wereld. Zet een portfolio op (link naar blog 1) en post voorbeelden op je socials. Zo word je herkenbaar. Met een huisstijl die bij je bedrijf en je uitstraling past, inclusief foto’s, kunnen mensen niet meer om je heen.

Zorg er ook vooral voor dat wat jij anderen aanbiedt, bij jezelf ook op orde is.
Wees dus geen loodgieter met een lekkende kraan.

Geen beter voorbeeld van hoe het hoort dan door het zelf te doen. En je kunt voor jezelf ook zo lekker oefenen. Van een kapper met een lelijk kapsel ren ik hard weg. 

 

Vertellen, vertellen, vertellen

Oké, dus je bent fijn om mee te werken, levert goed werk met een eigen stijl en nu? Hoe vang je je onderscheidende factor in woorden.

Vraag jezelf eens: waarom zou iemand met jou moeten werken? Niet te bescheiden zijn, maar schrijf het eerlijk op. Waarom doe je dit werk? Wat vind je er tof aan? Misschien zijn er dingen die voor jou heel logisch zijn, maar voor je klant niet. Schrijf dat ook op.

Heb je je onderscheidende factor op papier? Zet het op je site en in je LinkedIn profiel.
Vertellen, vertellen, vertellen. Herhalen, herhalen, herhalen.

Aan één bericht hebben mensen niet genoeg. Zorg dat je “o ja”-momenten creëert. Oké, zonder te overdrijven. Maar je moet mensen wel over je werk vertellen, anders kunnen ze ook niet voor je kiezen. 

Blijf positief, bereik de juiste doelgroep en dan verover je je plek in de markt. Ook als die al vol leek.