Leestijd: 5 minuten

Kantoor aan huis: mag dit zomaar?

Als je net voor jezelf begint, komt er behoorlijk wat op je af. Een van de vragen die je jezelf waarschijnlijk stelt, is: waar ga ik ondernemen? Zoek je ergens een bedrijfsruimte of neem je een kantoor aan huis? Beide is natuurlijk mogelijk, maar kán het ook zomaar?

Als startende zzp’er bespaar je veel kosten door een kantoor aan huis te nemen. Geen reiskosten, geen huur… Wat wil je nog meer? Maar mag je zomaar een kantoor aan huis nemen? En hoe zit dat financieel?

Over het algemeen is een kantoor aan huis geen probleem. Als je dit overweegt, is het belangrijk dat je buren of de buurt geen overlast van jouw activiteiten ondervindt. Dus als jij een webwinkel wilt beginnen en er dagelijks leveranciers of transportdiensten op de stoep staan, is een kantoor aan huis misschien niet de beste oplossing. Datzelfde geldt natuurlijk voor een fysieke winkel: als je klanten in de straat moeten parkeren, kan de buurt daar overlast van ondervinden. Maar ben je bijvoorbeeld accountant of tekstschrijver en heb je weinig of geen klanten over de vloer? Dan is een kantoor aan huis vaak geen enkel probleem.

Tip: Check wel eerst even het bestemmingsplan van je woning! In het bestemmingsplan van je huis bepaalt de gemeente welke bedrijven zich wel én niet in een gebied, gebouw of ruimte mogen vestigen. In veel van deze bestemmingsplannen staan ook aanvullende voorwaarden. Zo zie je vaak dat maximaal een derde van de woning gebruikt mag worden als bedrijfsruimte. Daarnaast mag je vaak ook geen reclame aan de gevel plaatsen, omdat jouw woning de bestemming ‘wonen’ heeft.

De voordelen van een kantoor aan huis

Tegenwoordig werken steeds meer mensen een deel van de tijd thuis. En we hebben gemerkt dat dat zo zijn voordelen heeft. Je hebt bijvoorbeeld een grotere vrijheid. Je bepaalt namelijk zelf wanneer je werkt en als je in je huispak achter je computer kruipt, is er niemand die daar last van heeft.

Daarnaast bespaar je veel reistijd en hoef je niet meer in een overvolle trein te gaan zitten of achteraan te sluiten in de file. Dit bespaart je niet alleen veel tijd, maar ook geld. Maar dat is niet alles: vaak kun je thuis ook rustiger doorwerken, omdat er niet om de haverklap collega’s aan je bureau staan en kan het je meer tijd voor je gezin opleveren. En dat je geen huur voor je werkruimte hoeft te betalen, is natuurlijk óók mooi meegenomen!

De nadelen van thuis werken

Maar het is natuurlijk niet alleen maar fijn om thuis te werken. Veel zaken die een voordeel lijken, brengen ook risico’s met zich mee.

Je scheidslijn tussen werk en privé verdwijnt namelijk grotendeels of helemaal. Het helpt als je de deur van jouw kantoor aan huis na je werk achter je dicht kunt doen, maar toch zal er enige overlap ontstaan tussen je werk- en privéleven.

Daarnaast kun je je best eenzaam gaan voelen als je altijd thuis werkt. Die irritante collega’s zorgen namelijk niet alleen voor onderbrekingen van je werk, maar ook voor de broodnodige afwisseling en inspiratie. Je netwerk zal ook niet zo snel groeien wanneer je alleen maar thuis werkt: in een verzamelgebouw kom je nog eens iemand tegen bij de koffieautomaat of lunch, maar thuis ben je op jezelf aangewezen en zul je actief op zoek moeten gaan naar contact met anderen.

En ten slotte kan thuiswerken een negatieve indruk maken op je klanten. Het is nogal vreemd om een zakelijke bespreking in je woonkamer te voeren en velen zullen zich daar ongemakkelijk bij voelen. Of je professionaliteit in twijfel trekken. Het helpt al als je een aparte ruimte hebt waar een klant even kan wachten, maar je zou ook kunnen overwegen om voor vergaderingen en besprekingen een kantoor- of vergaderruimte te huren. Er zijn flexibele mogelijkheden in vrijwel iedere stad.

Zijn die er bij jou niet? Dan kun je natuurlijk ook nog afspreken in een lokaal restaurant of de koffiebar om de hoek. Misschien niet super professioneel, maar wél goed tegen de eenzaamheid.

Het financiële aspect van een kantoor aan huis

Maar ook op financieel gebied zitten er wat haken en ogen aan een kantoor aan huis. Wil je dat de belastingdienst meebetaalt aan jouw bedrijfsruimte? Dan gelden er strenge eisen. Je kunt dus niet zomaar die lege kamer in je huis inrichten als kantoor en die vervolgens aan jezelf verhuren. Pas als de belastingdienst vindt dat er genoeg verschil is tussen je woning en je kantoor aan huis en deze ook geschikt is voor anderen, mag je deze fiscaal aftrekken en kun je de kamer aan jezelf verhuren.

De eisen van de belastingdienst

De belastingdienst erkent pas dat een ruimte een bedrijfsruimte is als:

  • Deze toegang heeft tot daglicht
  • Een eigen ingang heeft en
  • Beschikt over eigen sanitaire voorzieningen

Voldoe je aan deze eisen? Dan is het tijd om te kijken of je ook aan de overige voorwaarden voldoet. Je moet namelijk minimaal 30% van je omzet in deze ruimte verdienen om hem af te kunnen trekken van je belastingaangifte. Heb je daarnaast ook nog een andere werkplek? Dan zijn de omzeteisen nog strenger: je moet dan 70% van je omzet in je kantoor aan huis verdienen.

Wanneer je aan al deze eisen voldoet, heb je officieel een kantoor aan huis. Dan mag je ook een deel de energiekosten, schoonmaakkosten, verzekering en de kosten van behang, verf, en vloerbedekking aftrekken van de belasting. En je kunt een deel van je huur of afschrijving aan je bedrijf in rekening brengen.

Weet je niet zeker of je aan alle eisen voldoet? Geen probleem: de belastingdienst heeft een handige tool, waarmee je binnen een paar minuten zeker weet of jouw kantoor aan huis aftrekbaar is!

Als jouw kantoor aan huis niet voldoet aan de voorwaarden

Maar zelfs als jouw kantoor aan huis niet aan de voorwaarden van de belastingdienst voldoet, kan het heel aantrekkelijk zijn je plannen toch uit te voeren. Hoewel je dan namelijk niet de kosten voor huur, verzekeringen en dergelijke af kunt trekken, kun je wél de btw over kosten van de inrichting aftrekken. Daarbij kun je dan denken aan de kosten voor je computer, je bureau en bureaustoel en dat soort zaken.

Zijn de kosten van een artikel dat je voor je kantoor aan huis aanschaft hoger dan 450 euro? En gaat het langer dan één jaar mee? Dan mag je dit artikel ook gewoon afschrijven en levert het jou als zzp’er misschien ook nog investeringsaftrek op!