Leestijd: 4 minuten

Een afspraak maken

Als je net begint met ondernemen, komt er veel op je af. Waar begin je jouw carrière als zelfstandig ondernemer? Met het maken van een afspraak bij de Kamer van Koophandel, natuurlijk! Maar er zijn ook andere redenen om een afspraak bij de Kamer van Koophandel te maken. In dit blog vertellen we je er alles over, zodat je goed beslagen ten ijs komt.

Wanneer moet je een afspraak maken bij de Kamer van Koophandel?

Vroeger moest je voor veel zaken die tegenwoordig online kunnen een afspraak maken bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tegenwoordig hoef je alleen nog een echte afspraak op het kantoor van de Kamer van Koophandel te maken als je:

  • Jouw bedrijf wilt inschrijven in het Handelsregister
  • Een wijziging in je bedrijf door wilt geven

Een afspraak maken bij de Kamer van Koophandel om je bedrijf in te schrijven

Je staat te popelen om te beginnen met ondernemen! Of je nu een eenmanszaak, een vof, bv, maatschap of andere rechtsvorm wilt beginnen, jouw reis begint bij het maken van een afspraak bij de Kamer van Koophandel.

Voordat je jouw bedrijf in kunt schrijven in het Handelsregister, moet je vaak eerst met je DigiD inloggen en een vragenlijst invullen. Die vragenlijst controleer je aan het eind zorgvuldig om er zeker van te zijn dat je geen fouten hebt gemaakt. Zodra je dat gedaan hebt, maak je een afspraak bij de Kamer van Koophandel om je bedrijf in te schrijven. Dat kan bij ieder kantoor van de KvK, dus ook bij het kantoor bij jou in de buurt.

Neem je legitimatiebewijs mee naar de afspraak, want dat wordt gecontroleerd. Voor het inschrijven van je bedrijf in het Handelsregister betaal je eenmalig een vergoeding. Wil je een papieren uittreksel meenemen na afloop van je afspraak? Dan betaal je daar 15,60 euro voor.

Afspraak maken om een wijziging door te geven

Ben je al enige tijd ondernemer? Dan kan het natuurlijk voorkomen dat er zaken veranderen. Je verandert je bedrijf bijvoorbeeld van eenmanszaak naar bv, vof of maatschap. Andersom kan natuurlijk ook. Hoe dan ook: daardoor verandert de rechtsvorm van je bedrijf en moet je jouw bedrijf opnieuw inschrijven. Je krijgt dan ook een nieuw KvK-nummer.

Voor je een afspraak kunt maken bij de Kamer van Koophandel voor het wijzigen van je rechtsvorm, moet je een aantal formulieren invullen. De KvK heeft een pagina waar alle mogelijke rechtsvormwijzigingen op staan. Door hier de situatie die op jou en je bedrijf van toepassing is te selecteren, weet je zeker dat je de juiste formulieren invult. Heb je alle formulieren ingevuld, dan kun je een afspraak maken bij de KvK. Ook voor het wijzigen van je inschrijving betaal je eenmalig een vergoeding.

Afspraak voor nieuwe functionaris

Wil je een nieuwe functionaris inschrijven bij jouw onderneming? Dat kan alleen als je bedrijf géén eenmanszaak is, want dan verandert je rechtsvorm. Voor het inschrijven van een nieuwe functionaris moet je eerst een formulier invullen voor je een afspraak kunt maken bij de Kamer van Koophandel.

Voor het inschrijven van een nieuwe functionaris hoef je overigens niet altijd een afspraak te maken. De nieuwe functionaris hoeft alleen langs te komen op kantoor als het gaat om:

  1. bestuurders van een bv, nv of coöperatie en stichtingen/verenigingen mét een onderneming
  2. nieuwe vennoten of maten
  3. nieuwe gevolmachtigden of
  4. nieuwe vereffenaars die nog geen bestuurders zijn

Wie moet een afspraak maken bij de Kamer van Koophandel?

Wil je als zzp’er je eenmanszaak inschrijven? Dan is het niet moeilijk om te bedenken wie er naar de afspraak bij de Kamer van Koophandel gaat: jij! Maar als je bijvoorbeeld een maatschap opricht of er nieuwe bestuurders in je onderneming komen, is het niet altijd even duidelijk wie er een afspraak bij de Kamer van Koophandel moet maken.

Voor de oprichting van een maatschap hoeven bijvoorbeeld niet alle maten naar de afspraak, maar voor een vof wel. Het is daarom belangrijk om je vooraf goed in te lezen op de website van de Kamer van Koophandel.

Wanneer je een nieuwe functionaris toevoegt aan je onderneming, hoef jijzelf overigens niet mee te gaan naar de afspraak bij de Kamer van Koophandel. Dat kan de nieuwe functionaris zelfstandig doen. Zorg er dan wel voor dat de nieuwe functionaris goed voorbereid is en de volgende zaken meeneemt:

  1. Een eigen geldig legitimatiebewijs.
  2. Een volledig ingevuld inschrijfformulier, ondertekend door jou of een andere al bij de onderneming geregistreerde functionaris.
  3. Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de bestaande functionaris.

Andere zaken regelen bij de KvK?

In dit artikel las je de redenen om een afspraak te maken bij de KvK. Maar de KvK doet veel meer en kan jou ook met andere zaken helpen. Veel van deze zaken kun je online regelen of zonder afspraak vragen tijdens een van de evenementen die zij regelmatig voor (startende) ondernemers organiseren.