Leestijd: 3 minuten

Webwinkel starten

Met een webwinkel verkoop je goederen via jouw webshop. Daarnaast kun je ook jouw producten aanbieden via een platform, die tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schieten. Hierbij kun je ervoor kiezen om de goederen zelf te produceren, maar ook om de producten in te kopen en te figureren als een tussenhandelaar. Bij beide strategieën krijg je te maken met voorraadbeheer en de logistieke inrichting van het bedrijf. Welke strategie heeft jouw voorkeur?

Een eigen voorraad

Het aanleggen van een voorraad kan diverse redenen hebben. Bijvoorbeeld dat je enkel in grote getallen kunt afnemen of omdat de levertijd van de goederen erg hoog ligt. De volgende dag leveren is inmiddels de standaard geworden en als ondernemer wil je deze service ook graag aanbieden. Je kiest er daarom voor om een eigen voorraad aan te leggen.

Afhankelijk van de type goederen kun je overwegen om een magazijn te huren of om de webshop eerst vanuit huis te beginnen. Indien je voor de laatste optie kiest, controleer dan goed of je een voorraad mag aanleggen volgens de bestemmingsplannen van de gemeente. Huur je een woning? Dan is het ook verstandig om contact op te nemen met de verhuurder om jouw plannen te bespreken.

Een voorraad in eigen beheer betekent ook zelf verpakken, verzenden en retouren verwerken. Hiervoor kun je afspraken maken met partijen zoals PostNL of My Parcel. Ze kunnen de pakketten ophalen aan het einde van de dag, mocht het niet meer mogelijk zijn om de pakketten zelf bij het PostNL-punt af te geven. Ook de opties voor het aanbieden van retour labels kun je bespreken. Door deze service aan te bieden, bespaar je jouw klanten een hoop gedoe. Weer een extra servicepuntje gescoord!

Dropshipping

Bij dropshipping verkoop je online-producten zonder zelf voorraad te hebben. De klant bestelt de producten in jouw webshop en jij plaatst die order daarna bij je leverancier. Vervolgens stuurt de leverancier de order direct naar jouw klant. Jouw verdienmodel is het verschil tussen de verkoopprijs van het product en de inkoopprijs van de leverancier.

Op deze manier handelen heeft zijn voordelen: je loopt geen inkooprisico doordat je zelf geen voorraad hebt. En ook over de logistieke afhandeling hoef je je geen zorgen te maken. Dit regelt de leverancier. Echter, dropshipping heeft ook een nadeel: je verkoopt producten die je meestal niet kunt voorzien van je eigen merk. Hierdoor is het lastig om marketing activiteiten uit te voeren en de aandacht voor jouw product te trekken.

Fulfilment

Heb je wel jouw eigen producten, maar wil je niet bezig zijn met het stukje voorraad en levering? Of kost het je simpelweg te veel tijd aangezien je ook nog in loondienst bent? Dan is fulfilment wat voor jou! Zeker als je naast reguliere tijden ook nog een avond- en weekend levering wil aanbieden.

Bij fulfilment heb je, anders dan bij dropshipping, je eigen voorraad. Je hebt deze alleen niet in huis. Je besteedt het hele logistieke proces uit. Het fulfilment bedrijf zorgt voor een zo goed mogelijk voorraadbeheer en de orderverwerking. Zij verzenden jouw producten en sturen jou regelmatig een rapportage. Een bijkomend voordeel is dat je vaak profiteert van lagere verzendkosten, doordat het fulfilment bedrijf volumeafspraken kan maken met pakketbezorgingsdiensten.

Concreet houdt fulfilment in dat jouw leveranciers hun producten direct aan het magazijn van je fulfilment bedrijf leveren. Daar wordt de levering gecontroleerd en opgeslagen. De medewerkers van het fulfilment bedrijf verwerken iedere bestelling die via jouw webwinkel geplaatst wordt. Ze verzamelen de producten, pakken deze in en verzenden ze voor je. Je hoeft je dus niet bezig te houden met zaken zoals verpakkingsmateriaal, adres- en retour labels of track- & trace codes.

Zodra de bestellingen toe gaan nemen, levert de uitbesteding van het logistieke proces tijd op. Echter kent fulfilment ook nadelen. Je verliest een stukje controle op het proces en het brengt extra kosten met zich mee. Uiteindelijk weeg je jouw eigen fictieve uurtarief op tegen de kosten voor de uitbesteding. Door tijd vrij te houden voor het aanboren van nieuwe markten en onderhouden van klanten, verdien je mogelijk op de langere termijn meer dan je bezig houden met het logistieke proces. En dat is juist zo leuk aan ondernemen: It is totally op to you!

Heb je vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan contact met ons op via: info@startupplan.nl