Leestijd: 6 minuten

gastblog door Annet Robben

 

Hoe ga je om met ondernemen naast je vaste baan? Hoe zorg je ervoor dat je genoeg focus hebt voor je side hustle en effectief kunt ondernemen naast alle andere dingen die je nog moet doen? 

Zelfstandig ondernemen naast een vaste baan kan een hele uitdaging zijn. Maar dat hoeft het niet te zijn! Met mijn ervaring geef ik je graag tips mee hoe je je op beide kunt focussen zodat je je doelen gaat behalen.

 

Mijn uitdagingen met zelfstandig ondernemen

Begin 2022 kreeg ik weer een prachtige dochter, de tweede. Maar ook nu kreeg ik weer zwangerschapsvergiftiging. Daardoor is mijn energieniveau niet meer wat het ooit was en moet ik veel beter kiezen waar ik wel en niet tijd aan besteed.

Het toverwoord is focus. Ik wist echt niet waar ik moest beginnen, dus ik ben gaan lezen. Onder ander het geweldige boek Elementaire Gewoontes (Engelse titel = Atomic Habits) van James Clear. In dat boek stond iets over hoe je de staat waarin je je bevindt kunt accepteren als geluk. En als je dat dus niet accepteert, je niet gelukkig bent. Dat was voor mij echt een eye opener! 

Bij mij heerst altijd onrust; ik wil altijd meer, beter, vooruit, beweging, etc. En de manier die ik daarvoor ken en altijd heb toegepast is hard werken en sociaal zijn. Maar James Clear zegt: zie het bouwen aan succes en het veranderen van gewoontes als het opbouwen van rendement. Dus niet in een keer alles uit het raam gooien en je 100% ergens op storten – en dan teleurgesteld zijn als het niet meteen succesvol is. Maar 1% per dag beter. Na een jaar is het dan al 37% beter.

 

Ik ging het anders doen

Zo hard werken en sociaal zijn als ik zou willen lukt me nu niet meer en al helemaal niet op het werk. Dus ik moet dingen anders gaan doen. Ik ben 3 dagen voor mijn werkgever gaan werken in plaats van vier. En daarnaast ga ik iets voor mezelf doen wat ook geld op gaat leveren. En dan niet hup meteen gas erop en 200% aan de slag, maar stapje voor stapje, elke keer verbeteren en de focus op de lange termijn houden.

Een van de dingen waar ik aan de slag mee ben gegaan is het thema side hustles.

Maar al snel merkte ik dat alleen het thema side hustle voor mij niet was wat ik zocht. Het lukte me niet goed om hierin mijn eigen stem te vinden. Er zijn best wat mensen die hier al allerlei slimme dingen over zeggen en zaken mee doen en ik zag mijn toegevoegde waarde hierin niet. Bovendien ging het content maken en blogs schrijven voelen als werk en dat wilde ik nu juist niet. 

Dus ik ging verder met onderzoeken hoe en wat dan wel en toen las ik dit stuk van Justin Welsh. Hij zegt hier in het kort dat je als solopreneur op zoek moet gaan naar een soort superniche die jou kenmerkt als persoon maar waar je ook aanbod op kan bouwen. En omdat je zo gepassioneerd bent over het onderwerp je voor jezelf oneindig veel content kan maken zonder dat het je energie kost.

Bingo! 

 

Mijn side hustle

Ik ging met mezelf brainstormen en wil nu gaan proberen om mijn interesse in detectives/thrillers te combineren met mijn passie voor het doen van goed onderzoek. Ik kwam hierop uit: de side hustle detective. Jij wil een side hustle? Ik doe je onderzoek!

Zo heb ik superveel vliegen in 1 klap: ik kan me storten op waar ik echt goed in ben (onderzoek) – en ik kan het metaforisch brengen want ik heb alle detectives gezien/gelezen/gehoord die er bestaan. En ik heb een sterk theoretisch kader waar ik goed mee uit de voeten kan, het lean canvas. 

Het lukte me dan ook om een site binnen een dag klaar te zetten en met alle content ga ik ook als een speer. Nu alleen nog klanten. Maar dat komt wel goed, toch? Toch? 

 

Focus op je side hustle

Nu het einde van het jaar nadert (ik schrijf dit in november) merk ik dat andere ondernemers en side hustlers met mij een beetje zenuwachtig worden. We hadden doelen gesteld, maar die zijn niet allemaal behaald. Je kan alleen maar denken aan wat er eigenlijk nog moet en niet aan wat je al hebt gedaan.

Stiekem krijg je daar ook een beetje buikpijn van, want ergens weet je ook wel dat je nu rent van korte termijn probleem naar korte termijn probleem en dat jouw lange termijn doelen hiermee niet worden behaald. 

Maar uiteindelijk ben je ondernemer geworden met een bepaald doel voor ogen. Jij bent de enige in jouw hele bedrijf of organisatie die deze doelen daadwerkelijk voor ogen heeft en hiervoor uiteindelijk ook eindverantwoordelijk is.

Vraag jezelf af hoe je er nu voor staat ten opzichte van die ooit benoemde doelen. Als het antwoord ergens ligt tussen heel ver en ver of nog niet dichtbij genoeg, probeer dan eens uit de ratrace van alledag te stappen.

Het eerste wat je zal moeten doen is afstand aanbrengen. Afstand tussen jou en je korte termijn problemen. Dat kan je doen door met jezelf af te spreken dat je een week (of langer) gaat werken aan alleen maar lange termijn doelen. Zo rond de feestdagen is daar wat mij betreft altijd een goed moment voor.

Stel jezelf de volgende vragen:
1. Wat is mijn uiteindelijke einddoel?
2. Waar sta ik nu? 
3. Wat heb ik nodig om mijn doel te behalen?
4. Wat is daarin het beste scenario?
5. Wat is daarin het slechtste scenario?
6. Wat gebeurt er als ik niks doe? 

 

Een voorbeeld

Stel je hebt jezelf een omzetdoel gesteld van 100.000 euro per jaar binnen 3 jaar met klanten waar je blij van wordt. Je zit nu in jaar 2 van je onderneming en waarschijnlijk kom je dit jaar uit op 60.000 euro. Maar dit heeft je veel stress gekost, veel discussies met vervelende klanten opgeleverd en je vraagt je vaak af voor wie je het nu eigenlijk doet. Hoe ga je er aankomend jaar voor zorgen dat je toch naar die 100.000 gaat met klanten waar je blij van wordt? 

Je hebt bovenstaande vragen zo precies mogelijk beantwoord en komt op de volgende antwoorden uit:

1. Einddoel is binnen 1 jaar naar 100.000 euro en werken met klanten waar ik blij van word;

2. Nu heb ik 60.000 euro verdiend en ben ongelukkig met veel zeurende klanten;

3. Ik heb 40.000 euro extra nodig t.o.v. vorig jaar en meer tevreden klanten.

Die 40.000 euro extra kan ik halen door:
– Mijn bestaande klanten extra te laten betalen, bijv. 10% meer.
De moeilijke klanten vraag ik i.p.v. 20% extra te betalen in plaats van tien. Als ze dan weggaan vind ik het minder erg, als ze blijven verdien ik er meer aan en accepteer ik het gemopper.
– Kijken naar andere inkomstenstromen. Uit welke 20% van mijn aanbod of van mijn klanten haal ik 80% van mijn omzet? En hoe kan ik dit vergroten? Kan ik een aanvullend aanbod voor mijn 20% klanten (die ik ook fijn vind mee te werken) bedenken?
– Andere inkomstenbron 2: Zijn er meer inkomstenbronnen dan enkel uurtje factuurtje/pakketten waar ik mee aan de slag kan? Ik heb als ondernemer heel veel kennis over specialistische zaken, wie zit hier nog meer op te wachten en hoe kan ik hier aan verdienen?
– Mijn eigen kennis opwaarderen. Zijn er zaken waar ik meer over kan leren of mezelf in kan ontwikkelen als het gaat om mijn specialistische kennis waar ik mijn klanten mee kan helpen? Kan ik hier in de helft van het tweede jaar een nieuw aanbod mee ontwikkelen?
– Taken afstoten. Kan ik taken die mij veel tijd (en daarmee geld) kosten uitbesteden?
– Hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten minder mopperen/tijd vragen?

  1. Het beste scenario:
    Bij het beste scenario komt bovenstaand natuurlijk helemaal uit en meer. Dus je haalt die 100K, klanten zijn dolbij met jou en je nieuwe klanten passen beter bij wie jij bent en wat jij wilt. Je hebt meer rust en ruimte om verschillende proposities voor klanten te ontwikkelen waardoor je omzet in de toekomst alleen maar diverser zal zijn, verdeeld over verschillende inkomstenbronnen.

  2. Het slechtste scenario:
    Bij het slechtste scenario loopt de helft van je klanten weg (maar dus ook de mopperende klanten), zitten je beste 20% klanten niet op je aanvullende aanbod te wachten en slaat dit niet aan. Niemand wil je boeken als spreker of schrijver van blogs en je boekhouder die je hebt ingehuurd gaat er met je vriendin of vriend vandoor.

    Maar moet je kijken wat je allemaal hebt geprobeerd en wat je daarvan hebt geleerd! Je bent je meest vervelende klanten kwijt, je hebt een betere propositie ontwikkeld voor je 20% klanten die wel aan slaat. Je wil toch niet als spreker aan de slag en je vriend of vriendin was je ook al op uitgekeken.

  3. Wat gebeurt er als ik niks doe?
    Als je niks doet verandert er ook niks. Dus je gaat door op je oude voet, je incasseert de stijgende inflatie, je vervelende klanten gaan nog meer aandacht vragen waardoor je voor je leuke klanten juist minder tijd krijgt en voelt je nog steeds miserabel en ongelukkig. 

Kortom, met het stellen van doelen en de juiste vragen kun je van je side hustle absoluut een succes maken. Heb je hulp nodig? De sidehustle detective en Startup Plan kunnen je beide op weg helpen.

Heel veel succes en hou die focus vast!