Leestijd: 4 minuten

Jouw doelgroep

Ondernemen, dat ga je doen! Je weet waar je goed in bent en je weet wat je wil gaan verkopen. Ondernemen is daarom een logische volgende stap. Maar nu rest je wederom een belangrijke vraag: Voor welk doelgroep is jouw product of dienst relevant? 

Stap 1: Heeft jouw doelgroep behoefte aan jouw product? 

Als je net begint, is het lastig om te bepalen voor wie jouw producten en diensten aantrekkelijk zijn. Keuzes maken in het vaststellen van jouw doelgroep is een lastig maar noodzakelijk proces.   

Ooit wel eens gehoord van de uitspraak: ‘Als je iedereen wil aanspreken, spreek je niemand aan?’ Niets is minder waar. Hoe specifieker je bent in jouw doelgroepomschrijving, des te makkelijker het wordt jouw doelgroep te bereiken. Zodra je weet waar jouw klanten behoefte aan hebben, dan kun je jouw product of dienst gemakkelijk aanbieden.  

Stap 2: Demografische en geografische kenmerken van jouw doelgroep

Demografische factoren zijn gebonden aan de persoon zelf en kunnen een goede basis vormen voor het bepalen van je doelgroep. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, inkomen, opleidingsniveau, religie en land van herkomst. Maar ook geografische gegevens die iets meer zeggen over de leef- en werkomgeving van jouw doelgroep, zoals woonplaats, postcode of gemeente, kunnen van toegevoegde waarde zijn. Zeker als je jouw producten of diensten in een klein gebied wil afzetten.  

Of je meer gaat inzoomen op demografische of geografische gegevens hangt af van het afzet gebied dat je voor ogen hebt. Zodra je een fysieke winkel opent in een winkelstraat, dan probeer je in te spelen op het langslopende publiek en de bewoners uit de buurt.  Ga je een webshop openen? Dan zijn de geografische gegevens mogelijk minder interessant omdat je jouw producten landelijk, in Europa of zelfs wereldwijd wilt verkopen. 

Het bepalen van de demografische en geografische gegevens van jouw doelgroep gaat goed samen. Probeer zelf in te schatten welke factoren het meest zeggen over jouw doelgroep. 

Stap 3: Interesses en gedrag van jouw doelgroep

Demografische en geografische gegevens vertellen niet alles over jouw klanten. Zeker als je (online) marketingcampagnes wil gaan uitvoeren is het belangrijk om te achterhalen waar je je klanten (online) kunt vinden. Inzicht krijgen in de interesses en het gedrag van je doelgroep gaat je hierbij helpen. Zijn jouw klanten toevallig erg sportief? Of lezen ze juist graag de krant?  Wat weet je over hun uitgavenpatroon? Zijn het koopjes jagers of gegevens ze veel uit aan luxeartikelen? Vinden jouw klanten loyaliteit belangrijk of wisselen ze gemakkelijk van aanbieder?  

Naast voorkeuren, wil je ook weten waar jouw klanten niet op gesteld zijn. Stel dat jouw klanten veel geven om duurzaamheid, dan is het belangrijk om duurzaamheid naar voren te brengen in jouw communicatie en het gebruik van niet-duurzame materialen en producten zo veel mogelijk te vermijden.  

Stap 4: Leer je klant kennen  

Het verzamelen van deze gegevens kan best uitdagend zijn. Daarom geven wij je een paar tips en een handige tool: 

  • Ga in gesprek met een aantal potentiële klanten om de juiste doelgroep omschrijving te formuleren. Vraag hen naar hun persoonlijke eigenschappen, behoeftes, maar ook wat ze belangrijk vinden en waar ze niet op gesteld zijn. 
  • Maak een concurrentieanalyse om te achterhalen welke klanten jouw concurrenten aanspreken. Hoewel de producten en dienstverlening niet volledig overeenkomen, kun je wel kijken naar de ‘tone of voice’ die ze gebruiken en op welke kanalen ze zichtbaar zijn. Zij weten inmiddels hoe ze de klanten kunnen bereiken en binnenhalen.  
  • Tot slot kun je er ook voor kiezen om een marktonderzoek te laten uitvoeren. Afhankelijk van je budget kun je een bureau inschakelen of kun je een student onderzoek laten doen naar jouw doelgroep.  

 

Stap 5: Hoe specifiek moet je zijn? 

Zodra je potentiële klanten oftewel personages kan schetsen, heb je een goede doelgroep omschrijving geformuleerd. Met deze informatie kun je jouw denkbeeldige klant in gedachten houden bij het maken van keuzes. Welk assortiment ga je hanteren, wat voor soort verpakking ga je gebruiken of welke diensten ga je aanbieden? Door de persona in je achterhoofd te houden, kun je wel overwogen keuzes maken die mogelijk goed aansluiten bij jouw doelgroep.   

Daarnaast kun je de doelgroep informatie de juiste social media kanalen inzetten om gerichte marketing campagnes uit te voeren. Elk social media kanaal kent een andere doelgroep. Als je financieel advies geeft, tref je jouw doelgroep mogelijk eerder aan op LinkedIn dan op Instagram.  

Een goede doelgroep analyse gaat je helpen met het maken van gerichte keuzes. Besteed jouw tijd en budget nuttig, zodat je in de opstartfase snel kunt groeien.