Leestijd: 5 minuten

Bedrijfslocatie kiezen 

In de startperiode van je bedrijf moet je aan veel verschillende dingen denken. De inschrijving van je bedrijf bij de Kamer van Koophandel, je rechtsvorm en natuurlijk ook wáár je jouw bedrijf vestigt. Begin je aan je keukentafel, huur je een kantoor of koop je de bedrijfslocatie? In dit blog helpen we je een weloverwogen keuze in je bedrijfslocatie te maken.  

Bedrijf aan huis als bedrijfslocatie

Als starter is het aantrekkelijk om vanuit huis te ondernemen: je verliest op die manier geen kostbare tijd met reizen én je kosten voor de bedrijfshuisvesting zijn lekker laag. Maar houd er rekening mee, dat je niet ieder bedrijf in je eigen woning mag vestigen. Ben je freelance tekstschrijver dan is het meestal geen probleem, maar voor andere beroepen kan het bestemmingsplan van je woning roet in het eten gooien. Controleer daarom altijd eerst even het bestemmingsplan: mag je thuis ondernemen?  

Als je jouw woning huurt, is het verstandig ook eerst even je huurcontract erop na te slaan. Sommige verhuurders vinden een bedrijf aan huis een extra risico. Bijvoorbeeld omdat klanten voor onrust zorgen of een parkeerprobleem veroorzaken.  

Aandachtspunten bij je bedrijf aan huis 

Is het geen probleem om thuis je bedrijf te starten? Let er dan wel op hoe je dit vormgeeft, zodat je werk en privé gescheiden kunt houden. De keukentafel is natuurlijk gezellig en dicht bij het koffiezetapparaat, maar je loopt ook het risico dat gezinsleden je tijdens je werk afleiden. Daarnaast is het vaak ook niet toegestaan om je hele huis als werkruimte te gebruiken. 

Het is dus verstandiger om één vaste kamer in je woning als kantoor of praktijkruimte in te richten en de deur achter je dicht te doen tijdens werktijden. Vaak is het ook niet toegestaan dat klanten via je huis jouw praktijk betreden: dan moet je zorgen dat je praktijkruimte een aparte ingang heeft.  

Een bedrijfsverzamelgebouw als bedrijfslocatie

Als het voor jou geen optie is om je bedrijf aan huis te starten, maar je toch grip op je huisvestingskosten wilt houden, is een bedrijfsverzamelpand een interessante optie. In een verzamelgebouw kun je een kantoor huren én gebruik maken van de faciliteiten die de verhuurder daarvoor beschikbaar stelt. Zo is er vaak een receptie aanwezig, kun je er post ontvangen én heb je de beschikking over koffie, thee en een kopieerapparaat.  

Het huren van een kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw hoeft niet duur te zijn en biedt daarnaast ook nog eens de mogelijkheid om in contact te komen met andere ondernemers. En dat is dan weer fijn voor het uitbreiden van je netwerk, maar ook voor je inspiratie en motivatie.  

Aandachtspunten bij een verzamelpand 

Toch is het maar de vraag of een bedrijfsverzamelpand echt bij jouw onderneming past. Als je voor klandizie afhankelijk bent van spontane aanloop, bijvoorbeeld als je een winkel start, past zo’n gebouw natuurlijk niet echt bij je bedrijf. Maar ook de mogelijkheden om jouw kantoor aan te laten sluiten op je eigen look and feel zijn beperkt. De meeste bedrijfsverzamelgebouwen beschikken over volledig ingerichte en neutrale, maar anonieme, kantoorruimtes.  

Daarnaast moet je een ruimte in een bedrijfsverzamelpand ‘permanent’ huren, om dit adres als bezoekadres te laten registreren bij de Kamer van Koophandel. Een ruimte huren voor drie uurtjes per week is dus niet voldoende. Je moet het grootste deel van de tijd toegang hebben tot jouw ruimte. De Kamer van Koophandel controleert hier ook op en verwijdert inschrijvingen van bezoekadressen die niet aan de voorwaarden voldoen.  

Maakt het je niet uit waar jouw bezoekadres geregistreerd staat? Dan is flexibele huisvesting in een bedrijfsverzamelgebouw ook nog een optie: dan huur je kantoorruimte of vergaderruimte alleen voor de momenten waarop je het écht nodig hebt. Een paar uurtjes per maand bijvoorbeeld, of alleen op dinsdag en donderdag. Dat is vaak wel iets duurder, maar je zit zo niet aan lange opzegtermijnen vast. En dat is voor jou misschien een groot voordeel. 

Extra tip voor een verzamelpand 

Zijn in de stad waar jij je bedrijf wilt vestigen netwerkorganisaties voor startende ondernemers of startersclubs actief? Informeer dan eens of zij huisvestingsmogelijkheden hebben. Soms huren dit soort organisaties namelijk één of meerdere kantoorruimtes in een verzamelpand die starters mogen gebruiken. Ze delen dan een kantoor – en de kosten – met elkaar. Dat is niet alleen financieel prettig, je komt ook nóg makkelijker in contact met andere startende ondernemers! 

Een eigen pand

Is het voor jou geen optie om vanuit huis te starten of in een bedrijfsverzamelgebouw te huren? Bijvoorbeeld omdat je vanwege je activiteiten midden in het centrum of juist buiten het stadscentrum wilt zitten? Dan blijft er nog maar één andere oplossing over: je eigen pand.  

Dit kun je natuurlijk huren, maar je kunt het ook kopen. Wat voor jou de beste oplossing is, hangt af van jouw wensen en mogelijkheden. De belangrijkste overwegingen zetten we voor je op een rij: 

Flexibiliteit in je bedrijfslocatie

Als je een kantoor huurt, blijf je flexibel. Dat is zeker in je opstartfase wel een prettig idee. Bij het huren van een pand, kun je na je opzegtermijn gewoon je pand ontruimen en doorgaan met de volgende stap. Of dat nu een groter pand is vanwege de groei van jouw bedrijf, of toch die zolderkamer omdat het niet zo lekker loopt.  

Onderhoud in je bedrijfslocatie

Koop je een pand, dan zijn alle bijkomende kosten voor het onderhoud ervan ook voor jouw rekening. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar het is verstandig deze kostenpost mee te nemen in je overwegingen. Bij huur van je kantoorpand is de eigenaar verantwoordelijk voor het onderhoud of het energiezuiniger maken van het pand. De overheid heeft namelijk bepaald dat per 1 januari 2023 elk kantoor groter dan 100 m2 minstens energielabel C moet hebben. Als dat niet zo is, mag je het gebouw niet meer als kantoor gebruiken. 

Opbouw eigen vermogen 

De koop van je pand heeft als voordeel dat je investeert in vastgoed. Dat kan positief uitpakken omdat vastgoed al jaren in waarde stijgt. Maar dit is geen wetmatigheid: de waarde van je pand kan ook tijdens een crisis behoorlijk dalen. Het opbouwen van vermogen moet dus nooit de doorslaggevende factor in jouw beslissing zijn.  

Je eigen pand huren? 

Wanneer je jouw kantoor of bedrijfsruimte koopt, kun je jouw bedrijf deze ruimte ook laten huren. Jouw bedrijf betaalt dan huur aan de eigenaar van je pand, net als wanneer je het van een andere huurbaas zou huren. De huur kun je dan grotendeels gebruiken voor het onderhoud en de hypotheek, terwijl de rest een extra privé-inkomstenbron is.  

Doe onderzoek naar je bedrijfslocatie

Welke vorm van huisvesting je ook kiest, het is belangrijk om eerst onderzoek te doen. Niet alleen naar de mogelijkheden en de wettelijke bepalingen waaraan je moet voldoen, maar ook naar de omgeving van je beoogde bedrijfspand.  

Je kunt al veel informatie halen uit het bestemmingsplan, maar laat het daar niet bij. Zeker als je jouw bedrijfspand wil huren of kopen, is het verstandig eerst de vragen op deze checklist van de KvK voor jezelf te beantwoorden en de locatiescan te doen. Zo kom je altijd goed beslagen ten ijs!