Leestijd: 4 minuten

Missie en visie formuleren

Met welk doel heb je de organisatie opgezet en wat is jouw toekomstplan? Elke ondernemer stelt zich deze vragen regelmatig af. Zeker op het moment dat je gaat beginnen met ondernemen zijn deze vragen relevant. Voor het schetsen van een toekomstplan en het benadrukken van jouw onderscheidend vermogen, moet je een missie en visie formuleren. Samen vormen ze het bestaansrecht voor jouw onderneming.  

Missie en visie formuleren, wat zijn de verschillen?

De betekenis van een missie en een visie worden regelmatig door elkaar gehaald. Toch verschillen ze aanzienlijk van elkaar. Vanuit welk standpunt is de organisatie opgericht? Hoogstwaarschijnlijk wil je ergens verandering in teweeg brengen.  Wil je de industrie verduurzamen, ga je ongelijkheid wil bestrijden of wil je de grootse aanbieder worden binnen een bepaalde markt? Dit is jouw visie. Aan de hand van jouw missie, ga je jouw visie proberen te bereiken. 

Missie 

Vanuit welke overtuiging begin je met ondernemen? Waar sta je voor? Een missie vertelt waarom je aan het ondernemen bent. Ook wel de ‘Why’ of ‘Mission Statement’ genoemd. Het zegt iets over de normen en waarden en identiteit van de organisatie. Normen en waarden vertellen waar je voor staat en zullen niet snel veranderen. Dit maakt een missie toepasbaar op vandaag en is tegelijkertijd tijdloos.  

Een missie legt in het kort uit waarin jij onderscheidend bent ten opzichte van de concurrent. Een missie gaat over wat je nu doet en waarom, zonder dat daar een einddatum aan vast zit. Bij de formulering van een missie richt je je blik naar binnen. Een bijkomstige toegevoegde waarde van een missie is dat het ook jouw unieke waarde benadrukt. Het helpt klanten duidelijk te krijgen waarom ze voor jouw product of dienst moeten kiezen. Samengevat: (1) wie ben je (2) wat zijn jouw normen en waarden (3) waar sta je voor. 

Een mooi voorbeeld hiervan is de mission statement van Tony Chocolonely: ‘samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade’  

Visie  

Wat wil je op de korte- en lange termijn gaan bereiken? Waar ga je voor als ondernemer? Een visie formuleer je voor een periode van 5 tot 10 jaar en richt zich daarom op de toekomstige staat van de organisatie. Een visie en een missie moeten elkaar versterken. Met het formuleren van een visie richt je de blik naar buiten.  

Een mooi voorbeeld hiervan is Fairphone. Zij streven ernaar een eerlijke toekomst te creëren voor zowel mens als milieu, door middel van duurzame en recyclebare producten [missie]. Dit doen ze door (1) duurzame producten te ontwerpen; (2) e-afval te verminderen; (3) eerlijkere materialen te kiezen, (4) mensen voorop te stellen. 

Het kan best zijn dat Fairphone over 10 jaar een andere visie kiest voor het behalen van hun missie. Een visie kan worden daarom worden bijgesteld en vernieuwd.  

Kernwaarden 

Steeds meer organisaties werken naast een visie en een missie ook met kernwaarden. Een aantal woorden die omschrijven waar jouw organisatie voor staat. Kernwoorden helpen jou bij het maken van moeilijke keuzes. Daarnaast schept het duidelijkheid over de service die klanten kunnen verwachten. Ook voor de samenwerking tussen personeelsleden en het aantrekken van nieuw personeel kunnen kernwoorden voor duidelijkheid zorgen.    

Coolblue werkt bijvoorbeeld met de kernwaarden (1) eigenzinnig; (2) gewoon, doen; (3) Flexibel; (4) vrienden. Samen maakt dat tot de slogan: ‘ Gewoon Wonderen’. – alles voor een glimlach.  

Greenwashing  

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds meer de norm. De consument verwacht dat de organisatie zorgvuldig onderneemt, rekening houdend met mens en milieu. Organisaties brengen hun maatschappelijke verantwoording steeds vaker via marketing kanalen naar buiten voor het aantrekken van nieuwe klanten.  

Helaas bestaat er ook zoiets als ‘Greenwashing’. Hierbij geeft de organisatie valse en misleidende informatie over de maatschappelijke verantwoording die organisaties nemen. Met als gevolg dat organisaties ‘groener’ lijken dan dat ze zijn. Pas hier mee op. Het is een mooi streven wanneer je jouw MVO-doelstelling opneemt in jouw missie of visie. Zorg ervoor dat je jouw claims kunt aantonen wanneer consumenten en instanties hiernaar vragen. Roep dus niet zomaar iets in de hoop hier mee klanten te kunnen werven. Helaas heb je een negatief etiket eerder verdiend dan dat je het kwijtraakt.  

Afsluiter  

Een missie, een visie en kernwaarden helpen je bij het bepalen van de koers. Ook voor partners, personeelsleden en consumenten geeft het duidelijkheid over de kern van de organisatie. Met een nog steeds toenemend aantal organisaties, is het aantonen van jouw bestaansrecht van essentieel belang. Hoewel een missie en een visie niet verplicht zijn, geeft het wel aan dat je goed hebt nagedacht over de strategie die je wil gaan voeren. Het schept duidelijkheid en helpt je met keuzes maken in lastige situaties.