Leestijd: 5 minuten

Samenwerken met bedrijven

Als je net begint met ondernemen, komt er ontzettend veel op je af. Alleen in de voorbereidende fase al: je moet op zoek naar een locatie voor je bedrijf, je moet je website maken en bedenken waar je jouw klanten vandaan haalt. Maar daarna ben je er nog niet: zeker als zzp’er is de tijd die je aan je bedrijf kunt besteden beperkt. Er zitten maar 24 uur in een dag en om het vol te houden zijn slaap en ontspanning geen overbodige luxe. Samenwerken met bedrijven kan een oplossing zijn.  

Waarom zou je samenwerken?

Het klinkt misschien raar, zeker als je net voor jezelf begint: de samenwerking opzoeken met andere ondernemers. Toch kan het je zeker helpen, zonder dat het je beperkt in je ondernemersvrijheid. We zetten wat voorbeelden voor je op een rij. Door samen te werken met andere ondernemers kun je: 

Jouw klanten een uitgebreider dienstenpakket aanbieden
Denk bijvoorbeeld aan een tekstschrijver die de samenwerking opzoekt met een bouwer van websites of een SEO-specialist en een grafische vormgever. Door de samenwerking kun je het totaalplaatje bieden wanneer je klant daar behoefte aan heeft.  

Grotere of langdurige opdrachten aannemen
Als loodgieter kun je incidentele onderhoudsklussen prima aan, maar als een woningcoöperatie bij je aanklopt voor het structureel onderhouden van haar woningen, is dat te veel werk voor een Zzp’er. Door de krachten te bundelen met andere loodgieters kun je een dergelijke opdracht wél aannemen. 

Jouw continuïteit vergroten
We blijven even bij het voorbeeld van de loodgieter. Als jij ziek bent of van je welverdiende vakantie geniet, ligt het werk van een zzp’er vaak stil. Door een samenwerkingsverband aan te gaan, draait alles gewoon door tijdens je afwezigheid. 

Kosten besparen
Kosten voor huisvesting, sales, marketing en software kunnen behoorlijk oplopen. Door slim samen te werken en in reclame-uitingen als één partij naar buiten te treden, kun je hier flink op besparen. Denk maar eens aan slotenmakers: zij werken op grote schaal samen onder namen als bijvoorbeeld slotenmakers-expert. Daardoor kunnen zij niet alleen een veel groter werkgebied bedienen, maar besparen ook op marketingkosten door collectief onder één naam naar buiten te treden.  

Creatievere oplossingen bedenken
Heb je al eens geprobeerd in je eentje te brainstormen? Het kan wel, maar laten we eerlijk zijn: de beste ideeën ontstaan als je met anderen van gedachten wisselt. Ook een vorm van samenwerken (met andere bedrijven).

Waar vind je partners om mee samen te werken?
Zie jij het wel zitten om samen met anderen aan de slag te gaan? Dan is je eerste stap één of meerdere geschikte partners te vinden. Als je nog niemand op het oog hebt, zul je daarvoor actief aan de slag moeten met het uitbreiden van je netwerk. Dat kan online, via LinkedIn, Twitter of andere social media kanalen, maar je kunt het ook anders aanpakken. Door te werken op flexplekken, bijvoorbeeld. Op flexplekken werken vaak veel andere zzp’ers en een praatje bij de bar of koffieautomaat is snel gemaakt.  

Je kunt ook lid worden van startersgroepen. Die vind je bijvoorbeeld op LinkedIn en Facebook, maar ook in jouw woonplaats zijn vast en zeker regelmatig netwerkbijeenkomsten voor starters. Of je gaat naar de jaarlijkse Startersdag van de Kamer van Koophandel en knoopt daar met verschillende mensen een praatje aan. Je weet nooit wie je ontmoet!  

Hoe pak je de samenwerking met anderen aan?
De ene samenwerkingsvorm is de andere niet. Je kunt incidenteel met elkaar samenwerken, maar je kunt ook samen een bedrijf starten. Welke rechtsvorm dan het beste bij jou en jullie samenwerking past, is afhankelijk van een aantal factoren. Je hebt de keuze uit de vof, de maatschap, de coöperatie en de bv als je met je samenwerkingspartners een bedrijf wil starten. Wil je incidenteel samenwerken met andere bedrijven? Dan kun je ook afspraken met elkaar maken. Ook hier zijn er verschillende mogelijkheden.  

De juiste samenwerkingsvorm kies je zó
Om te bepalen welke manier van samenwerken het beste bij jullie idee past, zijn er een aantal aspecten die belangrijk zijn.  

De termijn van de samenwerking
Wil je voor een specifiek project of een enkele opdracht met andere ondernemers samen gaan werken? Of hebben jullie plannen om voor langere termijn samen te gaan werken? In het eerste geval is het logisch om eenvoudigweg een contract met elkaar af te sluiten. Dat mag een mondelinge afspraak zijn, maar het kan ook een samenwerkingsovereenkomst op papier zijn.  

Mondelinge afspraken
Werk je maar één keer en voor een specifiek doel met elkaar samen, dan kan het genoeg zijn om mondelinge afspraken met elkaar te maken. Wie neemt welk deel van de opdracht voor zijn rekening? Hoe regelen jullie de verdeling van kosten en inkomsten samen? Het is handig dit soort zaken vooraf te bespreken, want dat voorkomt onduidelijkheid achteraf. 

Een samenwerkingsovereenkomst
Een onderling contract afsluiten is relatief eenvoudig. Maar het zet alle samenwerkende partijen wel aan tot nadenken over diverse zaken en aspecten van de samenwerking. Je legt afspraken vast over: 

  • wie er deelnemen aan de samenwerking 
  • wat het doel is van de samenwerking
  • hoe jullie deze vorm gaan geven 
  • hoe jullie de financiën organiseren 
  • hoe jullie intellectueel eigendom van de samenwerkingspartners beschermen 
  • en hoe je – als jullie samenwerking toch geen succes blijkt te zijn – weer uit elkaar gaat. Wat doen jullie met bestaande klanten? Met de kennis die jullie samen hebben opgebouwd? De hardware en software die jullie hebben gekocht en de bedrijfsruimte die jullie gebruiken? 

Bij een samenwerking voor langere termijn is het logischer om samen een keuze te maken voor een rechtsvorm.

Aansprakelijkheid 

Een ander aspect dat zwaar meeweegt bij het bepalen van jullie samenwerkingsvorm is de aansprakelijkheid. Als jullie grote investeringen moeten doen, lopen jullie financiële risico’s. Dan kan het verstandig zijn om ervoor te kiezen een bv of een coöperatie op te richten. Op die manier beperk je namelijk de risico’s. Als Zzp’ers, vanuit een vof of maatschap, zijn namelijk alle samenwerkingspartners hoofdelijk aansprakelijk voor schulden van het samenwerkingsverband. Dat is niet het geval wanneer je zaken doet vanuit een bv, waardoor dit bij langdurige samenwerkingen met een relatief hoog risico erg aantrekkelijk kan zijn.  

Verkoopbaarheid 

Ook als jullie de gezamenlijke onderneming op den duur willen gaan verkopen, is het verstandig om een bv op te richten. Of eigenlijk is dat dan de enige verstandige keuze. Je kunt een bv namelijk als een apart bedrijf verkopen. Bij andere rechtsvormen kan dat niet: zodra alle eigenaren stoppen met de gezamenlijke bedrijfsactiviteiten, houdt de samenwerking op en bestaat het bedrijf niet langer.  

Fiscale aspecten 

Ook fiscale aspecten kunnen een doorslaggevende factor zijn als je wil samenwerken met andere bedrijven. Je kunt je daar het best over laten adviseren door een financieel adviseur of accountant. Wanneer je samen gaat werken met andere ondernemers krijg je namelijk niet alleen te maken met btw, maar ook met loonbelasting en inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. Daarbij maakt het vooral veel verschil of jullie zaken doen als natuurlijke personen, zoals bij een eenmanszaak, vof of maatschap of als een rechtspersoon: de bv.